پیشنهاد الگویی جهت تنظیم بازار محصولات اساسی و راهبردی در پدافند غیر عامل

پیشنهاد الگویی جهت تنظیم بازار محصولات اساسی و راهبردی در پدافند غیر عامل

دکتر عبدالمجید شیخی

با همکاری هسته پژوهشی اقتصاد مقاومتی و پدافند غیر عامل: مجید حاجی محمد علی جهرمی مصطفی شیخی، شهلا مولوی محمدحسین محمدی ،مولود مولوی

چکیده

هدف پدافند غیر عامل ایجاد آمادگی دفاعی همه جانبه در برابر هجوم دشمن از طریق ابزار های غیر نظامی رایج است. پدافند غیر عامل به منزله خط مقدم و خاکریز اول دفاع در اقتصاد مقاومتی است.یکی از مهمترین عرصه های آسیب پذیری جامعه «غذا» و «دارو» است که در سبد کالاهای اساسی خانوار جا دارند. آفند های غذایی امروزه موثر ترین و کم هزینه ترین و فراگیرترین حربه های براندازی دشمن هستند. امروزه نتیجه ای که دشمن از طریق « بایو تروریسم» بدست می آورد با هزینه صدها برابر آن از طریق حمله نظامی بدست نمی آورد. دراین پژوهش ابتدا درباره اهمیت تنظیم بازار کالاهای اساسی صحبت می شود. رکن ایجاد امنیت ملی، امنیت غذایی است. امنیت غذایی با تنظیم بازار در شرایط عادی بدست می آید بگونه ای که در شرایط بحرانی حداکثر بهره وری از آن حاصل شود. الگویی برای تنظیم بازار با روش « یکسان سازی چگالی ورودی و خروجی بازار» پیشنهاد شده و ابزار لازم برای تولید اطلاعات مورد استفاده ستادی که در این خصوص تشکیل می شود، پیشنهاد شده است.

کلمات کلیدی: اقتصاد مقاومتی، الگوی تنظیم بازار، امنیت غذایی،کالاهای اساسی، شرایط عادی و بحرانی.

دانلود کامل مقاله : اینجا

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *